Silniki stacjonarne – jedne z najczęściej spotykanych jednostek napędowych. Znajdują one zastosowanie zarówno do użytku komercyjnego jak i rekreacyjnego.
Stosowane są w łodziach motorowych, łodziach żaglowych jak i łodziach rekreacyjnych typu houseboats. Zakres mocy zaczyna się od kilku HP i kończy na tysiącach HP. Patrząc na ekonomię w chwili zakupu silnika najtańszym rozwiązaniem jest zaburtowy lub stacjonarny silnik benzynowy, niestety po krótkim okresie użytkowania, bardzo częstym wnioskiem do jakiego dochodzi właściciel jest chęć wymiany na bardziej ekonomiczny oraz bardziej przyjazny środowisku stacjonarny silnik diesla. Silnik diesla daje możliwość zastosowania do wielu istniejących na rynku systemów napędowych. Najczęściej spotykanym układem, w którym możemy znaleźć stacjonarny silnik diesla to klasyczny układ śruby na sztywnym wale napędowym. Układ ten jest spotykany w małych łodziach spacerowych, łodziach żaglowych, łodziach wypornościowych, szalupach ratunkowych, łodziach rybackich, itp.
Kolejnym dosyć często spotykanym układem napędowym, w którym występuje stacjonarny silnik diesla są różne odmiany układu typu ,,Z”. Ten typ napędu występuje w łodziach roboczych, łodziach różnych służb branżowych, łodziach patrolowych oraz łodziach służb ratunkowych. Innym rozwiązaniem gdzie stosuje się stacjonarne silniki diesla jest układ JET. Układ ten powszechnie stosowany w służbach ratunkowych, służbach branżowych oraz wszędzie tam, gdzie bardzo ważne jest małe zanurzenie całkowite łodzi. Łodzie z takimi napędami mogą wpływać na płycizny, dobijać do brzegów akwenów wodnych bez obawy uszkodzenia systemu napędowego. Do nowości należy również system SURFACE DRIVE (napęd powierzchniowy) gdzie stacjonarne silniki diesla znalazły zastosowanie z powodu dużego i w miarę stałego momentu napędowego. Jak widzimy stacjonarne silniki diesla są najbardziej popularną jednostką napędową spotykaną na rynku motorowodnym. Ich sprawność zdecydowanie przewyższa siniki benzynowe, a ekonomia zużycia paliwa stawia je na pierwszym miejscu wśród silników spalinowych. W naszej ofercie znajdą Państwo nowoczesne silniki firmy FNM zbudowane na bloku FIATA, silniki JCB, SISU KOHLER. Dodatkowo naszą ofertę wzbogaciliśmy w znane na całym świecie silniki YANMAR. Wszystko po to, by mogli Państwo znaleźć silniki znane z niezawodności, która wielokrotnie niezbędna jest w bardzo trudnych warunkach jakie stwarza nieobliczalne morze. Nasze silniki wykonane są zgodnie z europejską normą spalania TEIR III.
Silniki zaburtowe – to najprostszy układ napędowy spotykany na łodziach motorowych.
Zakres mocy silników zaczyna się od około 2HP i kończy na 400HP. Silniki zaburtowe występują w wersji dwusuwowej oraz czterosuwowej. Nowoczesne rozwiązania oraz wymogi związane z ekologią przyczyniły się do innowacyjności obydwu wersji. Obecnie spotykamy silniki dwusuwowe z wtryskiem paliwa i oleju oraz silniki czterosuwowe z wtryskiem paliwa. Dodatkowo w tych ostatnich popularne są silniki z doładowaniem mechanicznym, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie mocy 400 HP. Obecnie firmy produkujące silniki diesla również zapowiadają nową linię zaburtowych silników diesla, która z pewnością zdominuje rynek silników zaburtowych.
Bardzo często spotykaną grupą silników zaburtowych są silniki dwusuwowe. Wśród dostępnych na rynku modeli możemy zauważyć klasyczne silniki dwusuwowe, które z tytułu prostej budowy, małej masy i niezawodności znalazły zastosowanie w służbach branżowych i ratunkowych. Niestety z tytułu ekologi nie są one dostępne dla klientów indywidualnych, którzy użytkują stare modele tej grupy silników. Dzięki ekologi producenci siników dwusuwowych ulepszyli swoje produkty dzięki czemu obecnie możemy znaleźć na rynku zaawansowane silniki dwusuwowe spełniające normy ekologiczne, w których stosuje się wtrysk paliwa i wtrysk oleju. Pionierem takich silników jest EVINRUDE. Pełna gama mocy, nowoczesne technologie, nowa stylistyka oraz kolorystyka stawiają te silniki w czołówce silników zaburtowych. Dodatkowym atutem, w porównaniu do silników czterosuwowych, jest mała masa własna oraz większy moment napędowy. Innymi producentami silników dwusuwowych są YAMAHA oraz MERCURY z kilkoma modelami silników OPTIMAX.
Kolejną grupą silników zaburtowych są silniki czterosuwowe. Na rynku funkcjonują silniki czterosuwowe gaźnikowe (ale wraz ze wzrostem mocy coraz częściej spotykamy rozwiązanie z elektronicznym wtryskiem paliwa potocznie zwanym EFI). Dodatkowo w modelach o większej mocy możemy zauważyć trendy stosowane w silnikach samochodowych. Najczęstszym takim rozwiązaniem jest doładowanie mechaniczne, dzięki któremu z jednostek o pojemnosci 2,6 litra i pierwszej mocy projektowej 200 HP osiągamy 300-400HP. Niestety silniki czterosuwowe cechują się duża masą i bardzo często z tego powodu występują kosztowne problemy z układem zawieszenia silnika. Samo doładowanie mechaniczne, które sprawdza się w silnikach samochodowych w warunkach morskich bardzo często wytrzymuje zaledwie 200-300 godzin pracy. Po tym czasie w najlepszym przypadku czeka nas wymiana drogiego zestawu naprawczego. Dodatkowo skutkiem ubocznym z tytułu wysokiej temperatury układu wydechowego są problemy z kolektorem wydechowym, który mimo wszelkich starań producentów bardzo często jest źle chłodzony, a to powoduje uszkodzenie silnika. Pionierem silników czterosuwowych jest Mercury. Szeroka gama asortymentu, niska cena może przemawiać za tą marka-ale czy niska cena idzie w parze z jakością ? O tym wie tylko użytkownik. Oprócz silników Mercury możemy zauważyć silniki Suzuki, Honda, Tohatsu. EVINRUDE również posiada w swojej ofercie silniki czterosuwowe w zakresie mocy od 2HP do 20HP. Ostatnimi nowościami, jakie pojawiły się na rynku są ekologiczne silniki zasilane gazem. Jak na razie zakres mocy nie jest duży, gdyż zaczyna się od 2 HP a kończy na 20 HP, ale do naszych małych łodzi oraz do jachtów żaglowych to idealne jednostki napędowe. Szczególnie, iż nasze mariny nie posiadają niestety spotykanych na zachodzie stacji paliw (i za każdym razem musimy biegać z paliwem, mieszanką itp). Bardzo często zapominamy o jednym lub o drugim (albo dostawca nie posiada oleju do mieszanki, albo znów zepsuła się pompa paliwa bądź cieknie przewód). W przypadku silników zasilanych gazem nie mamy takich problemów, nie musimy pamiętać o mieszance, pompce paliwa, zalanym gaźniku i ssaniu. Nasz kochany silnik zapali za pierwszym razem, w końcu mamy najlepszego dostawcę gazu w całej Europie- a butla z gazem, można powiedzieć jest na każdej stacji paliwa. Jest ona zawsze szczelna, po podłączeniu nie musimy odpowietrzać linii paliwa no i samo paliwo jest ekologiczne i tanie. Najlepiej wiedzą o tym użytkownicy samochodów zasilanych gazem.:)
Pozostaje nam jeszcze zapowiadany zaburtowy silnik diesla. Niestety prawdopodobnie moc tych silników zacznie się od 150 HP, więc przeznaczony jest raczej do większych łodzi.
Jak możemy zauważyć na rynku spotykamy różne rozwiązania i modele silników zaburtowych. Pamiętajmy przy wyborze naszego silnika, z którym spędzimy wiele miłych chwil nad wodą, aby wziąć pod uwagę wszystkie aspekty, parametry, walory i wady. Z zasady: Najniższa cena nie zawsze odzwierciedla jakość!!!